30 سپتامبر 2022- در دوران کودکی، دکتر ماریا والرو شاهد بود که پدر دیابتی‌اش چندین بار در روز انگشت خود را لنست می زد تا خون بگیرد و غلظت گلوکز خون خود را با استفاده از مانیتور الکترونیکی بررسی کند. او نگران این فرآیند تهاجمی و دردناک بود اما در مورد فناوری پشت این دستگاه نیز کنجکاو بود.

دکتر والرو گفت: پس از تماشای پدرم که این کار دردناک را هر روز برای چندین بار تکرار می کرد، می‌خواستم روشی کمتر تهاجمی برای نظارت بر قند خون بسازم.

او که استادیار فناوری اطلاعات در کالج محاسباتی و مهندسی نرم‌افزار ایالت کنسو (CCSE) و مدیر گروه تحقیقاتی IoT به عنوان یک سرویس خدماتی KSU است، اکنون در حال کار برای بهبود فرآیند پایش گلوکز برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است که تحت تأثیر دیابت قرار دارند.

دکتر والرو و تیمش با استفاده از آزمون و خطاهای فراوان، فرآیندی غیرتهاجمی را توسعه دادند که می‌تواند مقدار دقیق قند خون را با دقت 90 درصد بدون گرفتن نمونه ی خون شناسایی کند. در فرآیندGlucoCheck  از نور تابیده شده به بافت انسان، در ناحیه ی گوش یا انگشت، و یک دوربین کوچک برای ثبت تصاویر در سمت دیگر استفاده می شود. سپس تیم والرو از مدلی برای مطالعه ی میزان جذب نور در آن تصاویر برای تعیین غلظت گلوکز خون استفاده می کند.

او گفت: مطالعه ی آزمایشی ما بسیار موفق بود. ما در مورد کمکی که این دستگاه به افراد مبتلا به دیابت خواهد کرد، هیجان‌زده هستیم.

دکتر والرو و تیمش اخیراً درخواست ثبت اختراع موقتی را به اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده ارائه کردند تا از اختراع خود محافظت کنند. کریس کورنلیسون، مدیر دفتر توسعه مالکیت فکری ایالت کنسو به والرو کمک کرد تا پروژه های تحقیقاتی در سراسر جهان را بررسی کند تا مطمئن شود که فرآیند GlucoCheck منحصر به فرد و قابل ثبت است.

دکتر والرو گفت: شیوه جمع‌آوری و خروجی داده‌ها جدید است، و ما همچنان به کار بر روی راه‌هایی برای بهبود مدل تخمین قند خون ادامه خواهیم داد.

این تیم تاکنون این فرآیند را بر روی نزدیک به 50 نفر آزمایش کرده است، اما قبل از ثبت اختراع کامل در تابستان آینده، نحوه ی عملکرد این فرآیند بر روی افرادی با طیف وسیعی از رنگدانه‌های پوست و ضخامت پوست را ارزیابی خواهند کرد.

شاگردان دکترValero قبلاً برنامه ای را برای تلفن همراه ساخته اند و در حال کار بر روی اتصالGlucoCheck  با دستیار مجازی آمازون، "الکسا" هستند.

دکتر والرو، گفت: من بسیار خوش شانس هستم که دانش آموزان بزرگی دارم که بسیار با انگیزه هستند و دانش زیادی را به این پروژه افزوده اند. تماشای رشد آنها به عنوان محققانی که می خواهند با استفاده از فناوری تغییری در جهان ایجاد کنند، بسیار ارزشمند است.

به گفته ی دکتر پائولا اسپولتینی، دانشیار  CCSE، تعهد والرو به تحقیقاتش با فداکاری او به دانشجویانش ترکیب شده است.

دکتر اسپولتینی گفت: دکتر والرو مشتاق استفاده از فناوری برای ایجاد تغییر در جهان است و او یک دارایی باورنکردنی برای کالج ما است. او نه تنها در حال توسعه فناوری های پیشرفته است، بلکه به عنوان یک مربی و الگو برای دانشجویان خود عمل می کند.

دکتر والرو علاوه بر شاگردانش، با دکتر حسین شهریار، دانشیار فناوری اطلاعات، و دکتر کاترین اینگرام، دانشیار علوم ورزشی، از نزدیک کار کرده است. دکتر اینگرام در حال حاضر در حال تحقیق در مورد خطر دیابت بارداری است و تحقیقات دکتر شهریار بر فناوری اطلاعات سلامت، تجزیه و تحلیل داده ها و امنیت سایبری متمرکز است. مقاله آنها که جزئیات مطالعه آزمایشی را شرح می دهد، اخیراً توسطJMIR Formative Research  پذیرفته شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-non-invasive-blood-glucose.html